Hernia platničiek C4-C7, bolesti krku a tŕpnutie rúk - symptómy

Úvod

Hernie medzistavcových platničiek (diskov) patria medzi najčastejšie sa vyskytujúce v našej praxi. Prevažne týmito poruchami trpia platničky v spodnej časti krčnej chrbtice, resp. od C4 nižšie a to jednak z dôvodu, že nesú váhu vyšších segmentov a hlavy, taktiež z dôvodu prechodu mechaniky krčnej a hrudnej chrbtice, ale predovšetkým preto, že ich vystavujeme najväčšej záťaži pri práci a iných aktivitách.

Faktom je, že prevažnú časť dňa máme hlavu v jednej statickej polohe, predovšetkým v predklone (vo flexii). Možno si myslíte, že stavce sa hýbu zhora na dol a to je všetko - ale ste na omyle. Ak pracujete napr. vo výrobe pri linke a máte hlavu v predklone, zvyčajne zaťažujete práve segmenty C4-C5, C5-C6, C6-C7 a C7-T1 - dôvodom totiž je, že pri predklone hlavy sa pohyb začína v strede krku (C3), smeruje nižšie a následne sa až pohnú vrchné dva stavce C1 a C2.
Ale dosť bolo biomechaniky, poďme ku symptómom

Kedy sa symptómy prejavujú?

Symptómy sa prejavujú zvyčajne pri:

• ráno pri vstávaní

• práci za počítačom

• otáčaní hlavy

• šoférovaní

• čítaní

Najčastejšie symptómy

Najčastejšími symptómami sú:

➜ bolesti v oblasti celej spodnej krčnej chrbtice
➜ bolesti v oblasti lopatiek a ramena
➜ bolesti pleca až ku lakťu (podľa poškodeného segmentu)
➜ tŕpnutie ruky, dlane alebo prstov
➜ bolesti hlavy
➜ strata citlivosti a sily

Dva typy symptómov

Doležitým faktorom, ktorý treba identifikovať pri bolestiach krku a horných končatín je, či dochádza ku zvýšenej (+) alebo zníženej (-) citlivosti nervov. Tieto dva rozdieľne problémy sa môžu prejavovať nasledovne:

+

Zvýšená citlivosť nervov je spôsobovaná zápalovými procesmi v okolí koreňa alebo tela nervu, zvyčajne pri poškodení platničiek.

• bolesti pri naťiahnutí ruky (napr. ak sa snažíte dočiahnúť na pohár alebo tanier)

• silné tŕpnutie predlaktia, dlane a prstov

• nepríjemné ťahavé unavujúce a eletrizujúce bolesti po stranách bicepsu

-

Znížená citlivosť nervov je spôsobovaná poškodením časti nervov čo má za následok neschopnosť nervu adekvátne prenášať nervové vzruchy cez nerv

• tupé rozplývajúce sa bolesti v oblasti krku, lopatiek a pleca

• tŕpnutie prstov a dlane

• strata sily a rýchla únava končatín a krku

V oboch prípadoch zvyčajne sprevádza symptómy aj stuhnutie svalov v oblasti trapézov, medzi lopatkami a veľmi často aj na zadnej strane lopatiek. Dôležité je nezabúdať, že poškodené platničky nespôsobujú bolesti priamo a symptómy sú vo väčšine prípadov iba následkom tohoto poškodenia. Pri poškodení dochádza automatiky ku zvýšenej aktivite nervovej sústavy čo má za následok zvýšené napätie svalov, ktoré nasledovne spôsobujú obmedzenie pohybu, to vedie ku ďaľšiemu stuhnutiu a dokola a dokola sa problémy nabaľujú.

Čo robiť?

VŽDY sa snažte udržať v pohybe a navštíviť kvalitného fyzioterapeuta, ktorý bude schopný/á identifikovať príčinu vzniku symptómov, odborne s vami problém odkonzultuje, vyšetrí vás a empaticky vám poskytne pomoc, ktorú si zaslúžite.

V tom vám radi pomôžeme :-)

Sila chôdze: Prečo je skvelá pre vaše zdravie

Tŕpnutie rúk - prečo vzniká?