Fibromyalgia: keď vás bolia všetky svaly

Kvalita vášho života môže byť výrazne ovplyvnená, keď žijete s bolesťou, únavou a ďalšími symptómami fibromyalgie každý deň. Napriek nie úplnemú pochopeniu tohoto problému môžete svoj stav efektívne manažovať.

Fibromyalgia je dlhodobý, alebo chronický stav. Spôsobuje symptómy ako:

• bolesť vo svaloch a kostiach

• citlivosť

• všeobecná únava

• poruchy spánku a kognitívne poruchy

Tento stav môže byť ťažké rozoznať, dokonca aj pre profesionálov. Fibromyalgické symptómy sa podobajú iným diagnózam a neexistujú žiadne testy na definitívne potvrdenie diagnózy. V dôsledku toho je fibromyalgia často nesprávne diagnostikovaná.

Približne 4 milióny dospelých v Spojených štátoch, čo predstavuje asi 2 percentá, boli diagnostikovaní s fibromyalgiou. Väčšina prípadov fibromyalgie je diagnostikovaná u žien. Väčšinu ľudí diagnóza postihne v strednom veku, ale fibromyalgia môže postihnúť aj deti.

Niektoré zo stigiem, ktoré predtým obklopovali fibromyalgiu, sa ujasnili, ale liečba môže byť stále náročná. Lieky, terapia a zmeny životného štýlu vám môžu pomôcť spravovať vaše symptómy a zlepšiť kvalitu vášho života.

Môžete tiež zažiť obdobia typu remisie, v ktorých sa vaša bolesť a únava zlepšujú.

Symptómy fibromyalgie

Fibromyalgia spôsobuje bolesti viacerých oblastí.

Niektoré z týchto oblastí sa prekrývajú s oblasťami častých bolestí, tradične známymi ako “tender points” alebo “spúštové (trigger) points”.

Bolesť sa prejavuje ako konzistentná, tupá bolesť. Zdravotný pracovník zváži diagnózu fibromyalgie, ak ste zažili svalovoskeletálnu bolesť v štyroch z piatich oblastí bolesti uvedených v revízii diagnostických kritérií fibromyalgie z roku 2016.

Súčasné diagnostické kritériá hovoria o bolesti fibromyalgie ako o bolesti na viacerých miestach. Naopak, diagnostické kritériá fibromyalgie z roku 1990 definovali bolesť fibromyalgie ako chronickú prenášanú bolesť.

Okrem toho sa diagnostický proces teraz zameriava na závažnosť bolesti a oblasti svalovoskeletálnej bolesti. V minulosti bola trvanie bolesti hlavným bodom diagnózy fibromyalgie.

Ďalšie symptómy fibromyalgie zahŕňajú:

• únava

• problémy so spánkom

• tvrdý spánok, alebo spanie po dlhú dobu bez pocitu odpočinku

• bolesti hlavy

• problémy sústredenia alebo pozornosti

• suché oči

• vyrážky

• svrbenie

• bolesť alebo tupá bolesť v dolnej časti brucha

• problémy s močovým mechúrom, ako napríklad intersticiálna cystitída

• depresia

• úzkosť

Tento stav môže ovplyvniť vaše emócie, ako aj vaše fyzické zdravie. Ďalším symptómom môže byť mozgová hmla.

Mozgová hmla je termín, ktorý niektorí ľudia používajú na opis mlhavého pocitu, ktorý zažívajú. Príznaky mozgovej hmly zahŕňajú:

• straty pamäti

• ťažkosti so sústredením

• problémy s udržiavaním pozornosti

Podľa literatúry z roku 2015 niektorí ľudia pociťujú mentálnu mlhosť z fibromyalgie ako viac znepokojujúcu než fyzickú bolesť.

Liečba fibromyalgie

V súčasnosti neexistuje žiadna liečba fibromyalgie.

Namiesto toho je liečba zameraná na zmiernenie symptómov a zlepšenie kvality života pomocou liekov, stratégií samoliečby a zmien životného štýlu.

Okrem toho by ste mohli hľadať podporu a usmernenie. To môže zahŕňať pripojenie sa k skupine podpory alebo navštívenie terapeuta.

Lieky na fibromyalgiu

Lieky môžu uľaviť od bolesti a pomôcť vám spať lepšie. Bežné lieky na fibromyalgiu zahŕňajú analgetiká, antiepileptiká a antidepresíva.

Analgetiká

Bolesť spôsobená fibromyálgiovými symptómami môže byť dostatočne nepríjemná a konzistentná na to, aby vás ovplyvnila vo vašej každodennej rutine. Nebojujte s bolesťami sami, ale porozprávajte sa so zdravotníkmi o spôsoboch, ako ju zvládnuť.

Ak je vaša bolesť mierne intenzívna, jednou možnosťou je užívať lieky na liečbu bolesti. Tieto lieky môžu znížiť úroveň bolesti, zmierniť nepohodlie a pomôcť vám lepšie zvládať váš stav. Mohli by vám dokonca pomôcť aj so spánkom.

Mnohé z nich tiež znižujú zápal. Hoci zápal nie je primárnym symptómom fibromyalgie, môžete ho zažívať, ak máte iné diagnózy, ako napríklad reumatoidnú artritídu (RA).

Vezmite na vedomie, že nesteroidové protizápalové lieky (NSAID) majú vedľajšie účinky. Treba byť opatrný, ak sa NSAID používajú dlhodobo, čo je obvyklé pri spravovaní chronického stavu bolesti.

Opioidy sa tiež predpisujú na úľavu od bolesti. Avšak výskum neukázal ich účinnosť na dlhú dobu. Navyše, dávky narkotík sa zvyčajne rýchlo zvyšujú, čo môže predstavovať zdravotné riziko pre ľudí, ktorým sú tieto lieky predpísané.

Prírodné lieky na fibromyalgiu

Ak lieky úplne nezmiernia vaše príznaky, môžete hľadať alternatívy.

Mnoho prírodných liekov sa zameriava na znižovanie stresu a zmiernenie bolesti, môžu vám pomôcť cítiť sa lepšie mentálne aj fyzicky. Môžete ich používať samostatne alebo spolu s tradičnými lekárskymi ošetreniami.

Prírodné lieky na fibromyalgiu zahŕňajú:

• fyzioterapiu, ktorá zlepšuje vašu silu a znižuje stres na vašom tele

• akupunktúru

• masážnu terapiu

• meditáciu

• jógu, ktorú by ste mali pristupovať s opatrnosťou, ak máte hypermobilitu

• cvičenie

• techniky znižovania stresu

• vyváženú, živinami bohatú stravu

Individuálna terapia s psychológom je tiež k dispozícii. Kognitívno-behaviorálna terapia (CBT) je jedným prístupom k riadeniu stresových situácií.

Dôležité je si uvedomiť, že väčšina alternatívnych liečebných metód pre fibromyalgiu nebola dôkladne preskúmaná alebo preukázaná ako účinná. Pred vyskúšaním niektorých z týchto liečebných metód sa poraďte so lekárom ohľadom výhod a rizík.

Príčiny fibromyalgie

Výskumníci doposiaľ nevedia, čo spôsobuje fibromyalgiu.

Podľa najnovšieho výskumu sa zdá, že príčina zahŕňa genetickú predispozíciu sprevádzanú jedným alebo viacerými spúšťačmi (ako sú infekcia, trauma alebo stres).

Odborníci ani plne nerozumejú tomu, čo spôsobuje chronickú rozsiahlu povahu bolesti pri fibromyalgii. Jednou teóriou je, že mozog znižuje prah bolesti. Senzácie, ktoré predtým neboli bolestivé, sa časom stávajú veľmi bolestivými.

Inou teóriou je, že mozog a nervy môžu nesprávne interpretovať alebo preháňať normálne bolestivé signály. Stávajú sa citlivejšími až do bodu, kedy spôsobujú zbytočnú alebo prehnanú bolesť. To môže byť spôsobené chemickou nerovnováhou v mozgu alebo abnormalitou v gangliu zadných koreňov, ktoré sú zhluk neurónov v chrbtici.

Gény

Fibromyalgia sa často vyskytuje v rodinách. Ak máte v rodine člena s touto diagnózou, máte vyššie riziko vývoja. Výskumníci si myslia, že určité mutácie génov by mohli zohrávať úlohu. Identifikovali niekoľko možných génov, ktoré ovplyvňujú prenos chemických bolestivých signálov medzi nervovými bunkami.

Infekcie

Predošlé choroby môžu taktiež spustiť fibromyalgiu alebo zhoršiť jej príznaky. Infekcie, ktoré majú možné spojenie s fibromyalgiou, zahŕňajú:

• chrípka

• zápal pľúc

• vírus Epstein-Barr

• infekcie gastrointestinálneho traktu, ako tie spôsobené baktériami Salmonella

Trauma

Ľudia, ktorí prežili závažné fyzické alebo emocionálne traumy si môžu vyvinúť fibromyalgiu. Stavy bol spojené s posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD).

Stres

Podobne ako trauma, stres môže mať dlhodobé účinky na váš organizmus. Stres bol spojený so zmenami v hormonálnom systéme, ktoré by mohli prispieť k fibromyalgii.

Bolesť pri fibromyalgii

Bolesť je charakteristickým príznakom fibromyalgie. Môžete ju cítiť v rôznych svaloch a iných mäkkých tkanivách po celom tele.

Bolesť môže byť od mierneho nepohodlia až po intenzívnu a takmer neznesiteľnú. Jej závažnosť môže ovplyvniť, ako dobre sa vyrovnávate s každodenným životom.

Bolesť na hrudi

Keď je bolesť pri fibromyalgii aj vo vašej hrudi, môže sa podobať bolesti pri srdcovom infarkte.

Bolesť na hrudi pri fibromyalgii sa sústreďuje v chrupavke, ktorá spája vaše rebro s hrudníkom. Bolesť sa môže šíriť do ramien.

Bolesť na hrudi pri fibromyalgii môže byť:

• ostrá

• bodavá

• ako pocit pálenia

• akoby ste sa snažili chytiť dych, čo je tiež príznak infarktu

Bolesť chrbta

V chrbte je jedno z najbežnejších miest, kde budete cítiť bolesť. Väčšina ľudí zažije bolesť v spodnej časti chrbta v nejakom období svojho života. Ak vás bolí chrbát, nemusí byť jasné, či je to vina fibromyalgie, alebo či ide o iný stav, ako napríklad artritídu alebo natiahnutý sval.

Iné príznaky, ako napríklad mentálna hmla a únava, môžu naznačovať, že príčinou je fibromyalgia. Je tiež možné mať kombináciu fibromyalgie a artritídy.

Rovnaké lieky, ktoré beriete na zmiernenie iných príznakov fibromyalgie, môžu pomôcť aj pri bolestiach chrbta. Naťahovacie a posilňovacie cvičenia môžu pomôcť podporovať svaly a iné mäkké tkanivá chrbta.

Bolesť nôh

Bolesť pri fibromyalgii môžete cítiť v svaloch a mäkkých tkanivách nôh.

Bolesť nôh spôsobená fibromyalgiou môže pripomínať tuhosť artritídy alebo pocit bolesti natiahnutého svalu. Bolesť môže byť pociťovaná ako hlboká, páliaca alebo tlčúca.

Niekedy sa fibromyalgia v nohách prejavuje ako necitlivosť alebo mravenčenie. Môžete mať pocit krúživého pohybu. Neovládateľná túžba pohybovať nohami je príznak syndrómu nekludných nôh, ktorý sa môže prekrývať s fibromyalgiou.

Únava sa niekedy prejavuje aj v nohách. Vaše končatiny môžete cítiť ťažké, akoby boli závažiami pritlačované k zemi.

Faktory rizika fibromyalgie

Dostupné výskumy stále nenašli presnú príčinu fibromyalgie. Faktory, ktoré môžu zvýšiť riziko vzniku tejto choroby, zahŕňajú:

Pohlavie
Väčšina prípadov fibromyalgie je momentálne diagnostikovaná u žien, ale dôvod tejto nerovnováhy nie je jasný.

Vek
Diagnóza sa najčastejšie uvádza v strednom veku, a riziko zvyšuje s vekom. Fibromyalgia sa môže vyskytnúť aj u detí.

Rodinná anamnéza
Ak máte blízkych príbuzných s fibromyalgiou, môžete mať väčšie riziko vývoja tejto choroby.

História iných stavov
Hoci fibromyalgia nie je formou artritídy, mať revmatoidnú artritídu (RA) môže zvýšiť riziko aj pre fibromyalgiu. Fibromyalgia postihuje aj približne 30 percent ľudí s lupusom.

Výskum pokračuje v snahe lepšie pochopiť túto podmienku a jej pôvod.

Diagnóza fibromyalgie

Zdravotníci vám môžu diagnostikovať fibromyalgiu, ak trpíte rozsiahlymi bolesťami po dobu 3 mesiacov alebo dlhšie v štyroch z piatich konkrétnych oblastí. "Rozsiahle" znamená, že bolesť sa vyskytuje na oboch stranách vášho tela a cítite ju nad a pod vaším pásom.

Po dôkladnom vyšetrení musia dospieť k záveru, že žiadny iný stav nezavinil vašu bolesť. Zdravotníci obvykle používajú proces eliminácie na diagnostikovanie fibromyalgie. Neexistujú žiadne zobrazovacie skeny, ktoré by ju mohli odhaliť. Avšak lekár môže využiť obrazové skeny alebo rôzne krvné testy na vylúčenie iných možných príčin vašich chronických bolestí.

Život s fibromyalgiou

Váš životný štýl môže byť ovplyvnený, keď žijete s bolesťou, únavou a ďalšími symptómami každý deň. Komplikáciou sú nepochopenia, ktoré mnohí ľudia majú o fibromyalgii. Pretože sú vaše symptómy ťažko viditeľné, môže byť pre tých okolo vás jednoduché odmietnuť vašu bolesť ako že si vymýšľate.

Vedzte, že váš stav je reálny. Buďte vytrvalí v hľadaní liečby, ktorá vám pomôže. Predtým, než sa začnete cítiť lepšie, môže byť potrebné vyskúšať viac ako jednu terapiu alebo použiť niekoľko techník v kombinácii. Spoľahnite sa na ľudí, ktorí rozumejú tomu, čo prechádzate, ako sú váš lekár, blízki priatelia alebo terapeut. Najdôležitejšie je mať vieru, že sa môžete naučiť zvládať a riadiť svoj stav.

FYZIOterapeut ako prevencia

Aký vankúš je najlepší pre váš krk?