L4-L5/L5-S1 hernia platničky

Diagnostikovali vám poškodenie platničky L4-L5? Patríte do skupiny mnohých pacientov, trpiacich týmto poškodením. Väčšina týchto pacientov je vystrašených, možno ako práve vy a neviete ako ďalej, lebo vám to nikto nepovedal. To si vysvetlíme v dnešnom blogu.

Kde sa L4-L5 a L5-S1 nachádzajú?

Medzistavcové platničky L4-L5 a L5-S1 sa nachádzajú na úplne spodnej časti driekovej chrbtice, kde najčastejšie vznikajú tieto poškodenia. Táto oblasť je obzvlášť zaťažovaná, či už máte sedavú prácu alebo napríklad pracujete manuálne v sklade.

Problémom tejto oblasti je, že na sebe nesie všetku záťaž a napr. v prípade zhrbenéhho sedenia je tlak na platničky o 190% väčší ako v stoji. Týmto spôsobom dochádza ku preťaženiu platničky, dlhodobému opotrebovaniu, až môže jedného dňa dôjsť ku hernii disku.

Ako sa L4-L5 a L5-S1 prejavujú?

Najčastejšími prejavmi porúch platničiek spodnej driekovej chrbtice sú naslednové symptómy:

• ranné bolesti a stuhnutie v spodnej časti chrbta (niekedy aj s bolesťami do zadku alebo nohy)

• bolesti pri kašľaní, kýchaní alebo pri smiechu

• bolesti vyžarujúce do dolnej končatiny šíriace sa cez tzv. dermatómy (obrázok)

• slabosť v dolnej končatine

• bolesti pri dlhodobejšom sedení, státí alebo ležaní

• bolesti pri zmene polohy

• a iné…

Pacienti trpiaci týmto poškodením majú zvyčajne ťažkosti pri obúvaní, obliekaní alebo pri šoférovaní. Tieto bolesti sú často sprevádzané spazmamom svalov v driekovej chrbtici a sedacích svalov, ktoré vám na obmedzení a bolesti iba pridávajú.

Prečo vám liečba nepomáha?

V mnohých prípadoch sú pacienti s poruchami driekových platničiek zle manažovaní. Čo to ale znamená?
V praxi by ste na liečbu hernie platničky nemali iba cvičiť, ale celkovo upraviť spôsob akým fungujete a ako sa hýbete. To by mala byť úloha lekára alebo fyzioterapeuta, aby vám vysvetlili, aké aktivity by ste mali robiť, akým aktivitám by ste sa naopak mali vyhnúť a samozrejme, aké cvičenia by ste mali robiť. Je bohužiaľ naivné myslieť si, že elektrika, magnet alebo podobné postupy urobia nejakú výraznú pozitívnu zmenu. Poruchy diskov sú v drvivej väčšine prípadov mechanickou poruchou a z toho dôvodu je potrebná najmä
pohybová liečba.

Preto je jednou z najčastejších chýb a nesprávnych rád, aby ste oddychovali. To býva v prípade hernie platničky zásadná chyba. Samozrejme, ak to situácia vyžaduje, mali by ste záťaž a aktivity upraviť, ale prestať sa hýbať a limitovať pohyb je chyba!

Čo s tým?

Pre správnu liečbu hernie platničky je potrebné hýbať sa. My vás naučíme, ako sa hýbať a ako sa zbaviť bolesti. Taktiež je dôležité prejsť dôkladnou konzultáciou a pohybovou diagnostikou u fyzioterapeuta, pretože sa môže stať, že vám diagnostikujú herniu platničky, ale príčina bolesti je iná. V takom prípade je veľmi dôležité upriamiť pozornosť na skutočnú príčinu vašich bolestí a nie na výsledok z MRI alebo iného vyšetrenia.

Absolvujte u nás Konzultáciu s fyzioterapeutom a my vám pomôžeme žiť #ŽivotBezBolesti, ktorý si zaslúžite.

Tel. číslo: 0949 606 562

Alpha Fyzio - Nové Mesto nad Váhom

Alpha Fyzio - Nová Dubnica

Tŕpnutie rúk - prečo vzniká?

Všetko čo viete o sedení je ZLE