ZMRZNUTÉ RAMENO
A IMPINGEMENT SYNDRÓM

ZMRZNUTÉ RAMENO

Čo je to zmrznuté rameno?

Adhesivna kapsulitída, alebo ľudovo nazývané “zmrznuté rameno” je častou príčinou bolestí, obmedzení a podstupovania operatívnych zákrokov ramenného kĺbu (RK). Pre zmrznuté rameno je charakteristická bolesť RK a neskôr postupné obmedzovanie aktívneho a pasívneho pohybu s možným náhlym uvoľnením bolesti aj obmedzení po určitom čase. Netreba sa však v žiadnom prípade spoliehať na odoznenie problémov (zvyčajne v priebehu 5 mesiacov - 11 rokov od nástupu bolestí), štúdia totiž ukazujú, že až 40% pacientov má pretrvávajúce bolesti a obmedzenia po dobu 3 rokov a 15% natrvalo.(1)

Ako postihnutie pokračuje, nastáva zhrubnutie šliach, ich stuhnutie spolu s kapsulami ramenného kĺbu (väzivá) a silná bolestivosť ramena a paže až smerom ku lakťu. Medzi rizikové faktory patrí manuálna práca alebo práca za počítačom, zranenia, oslabené svaly horného pletenca alebo iné príčiny, ktoré nám zatiaľ nie sú plne známe.

IMPINGEMENT SYNDRÓM

Subacromionálny impingement syndróm ramena (SISR)

SISR je podobne ako zmrznuté rameno veľmi častým problémom, ktorý trápi pomerne veľkú časť populácie. Ide o netraumatické postihnutie ramena s bolestivosťou v oblasti acromionu, ktoré sa prejavuje primárne pri zdvíhaní paže do predpaženia alebo upaženia. Subacromionálny impingement syndróm ramena je však všeobecný pojem pre bolestivosť v oblasti subacromionálneho priestoru pôvodom z ktorejkoľvek štruktúry nachádzajúcej sa v tejto oblasti (t.j. šlachy, svaly, väzivá a burzy).
SISR postihuje približne 44-65% všetkých pacientov so sťažnosťami na bolesti a obmedzenia ramena, s najväčším výskytom v pokročilom veku.(2)

Podobne ako pri adhesívnej kapsulitíde, ani pri SISR nie je plne jasná príčina vzniku tohoto problému. Vo všeobecnosti sa predpokladá, že ide o kombináciu vnútorných a vonkajších faktorov, ako napr. zúžený subacromionálny priestor, svalová dysbalancia (predovšetkým rotátorova manžeta), zlá/nedostatočná ergonómia pri práci, vek, genetika a iné.

Riešenia

Vrámci manažmentu adhesívnej kapsulitídy a SISR existuje viacero možností, od operatívnej, cez medikamentóznu, po konzervatívnu liečbu (fyzioterapiu), alebo ich kombináciu.

V prípade adhesívnej kapsulitídy a operatívnej liečby sa vykonáva úľava kapsuly artroskopiou, kedy vám operatér vyčistí kĺb od zrhubnutého, opuchnutého a zápalového tkaniva. Po operácii je potrebná okamžitá rehabilitácia pre nastolenie a udržanie rozsahu pohybu v kĺbe a silu a kontrolu svalov.

Operatívna liečba pri SISR sa zvyčajne zvolí v prípade patologických poškodení alebo zmien v štruktúrach zakomponovaných v diagnostikovanom probléme. Na základe indentifikovanej príčiny/štruktúry sa volí operatívny postup.

Vrámci medikamentóznej liečby sa pri oboch diagnózach využívajú kortikosteroidové injekcie. V prípade zmrznutého ramena sa kortikosteroidové injekcie využívajú najmä v počiatočnej fáze pre kontrolu zápalu v kĺbe, ale v prípade SISR ich využitie opäť závisí na konkrétnej štruktúre zakomponovanej v postihnutí. Vyžívané sú taktiež nesteroidové protizápalové lieky a iné, vždy podľa naordinovania od lekára.

Fyzioterapia je základným krokom, ktorý by ste mali urobiť okamžite po nástupe bolestí alebo obmedzení rameného kĺbu. Včasnou reakciou zabezpečíte skorú intervenciu a v takom prípade je značne jednoduchšie adhesívnej kapsulitíde a SISR predísť. Aj v prípade, že už obmedzenia nastali a nedá sa vám ramenným kĺbom hýbať, v Alpha Fyzio vám poskytneme kvalitnú manuálnu terapiu s efektívnymi cvičeniami a edukáciou o denno-denných činnostiach. Rehabilitácia je zvyčajne intenzívna a zvyčajne s včasne viditeľnými výsledkami. Počas terapie vám budú aplikované mobilizácie RK, myofasciálne techniky na celú oblasť ramenného kĺbu a lopatky s cvičeniami zameranými na kľúčové svaly zakomponované v postihnutiach. Štúdia ukazujú, že kombináciou fyzioterapie a medikamentóznej liečby kontrolovanej lekárom sa dosahujú najlepšie výsledky.

Odborným, racionálnym a empatickým prístupom vám zabezpečíme efektívnu pomoc s cieľom navrátiť vám plnú bezbolestnú pohyblivosť ramenného kĺbu a umožniť vám pracovať a žiť aktívny život ako predtým.

V prípade, že Vás trápi adhesívna kapsulitída / subacromionálny impingement syndróm ramena a hľadáte pomoc, obráťte sa na nás. V Alpha Fyzio ste viac než vítaní a budeme sa tešiť na spoločný boj s Vašimi bolesťami, pretože  MY SME #ŽIVOTBEZBOLESTI.

(1) - Mitsh J, Casey J, McKinnis R, Kegerreis S, Stikeleather J. Investigation of a consistent pattern of motion restriction in patients with adhesive capsulitis. J Man Manip Ther 2004;12:153-159.
(2) - Bhattacharyya R, Edwards K, Wallace AW. Does arthroscopic sub-acromial decompression really work for sub-acromial impingement syndrome: a cohort study. BMC Musculoskelet Disord. 2014;15:1.