PLANTÁRNA FASCITÍDA

Plantárna fascitída je výsledkom iritácie plantárnej fascie, ktorá je spojivovým tkanivom na chodidle, odstupujúca od hrbolu naspodku pätovej kosti, smerujúca ku všetkým piatim prstom na dolnej končatine. PF sa považuje za zranenie v dôsledku preťaženia a opotrebovania v dôsledku repetetívneho zaťažovania a naťahovania fascie.
Aj keď sa zvyčajne hovorí o zápalovej diagnóze, o zápaľ v tomto prípade nejde.(1)

Rizikové faktory

• strata schopnosti pritiahnuť špičku

• ploché nohy

• postavenie chodidla v pronácii

• nesprávna obuv (predovšetkým opätky)

• diabetes mellitus (alebo iné metabolické ochorenia)

PF tvorí približne 10% zranení spojených s behaním (niektoré literatúry udávajú až 22%). Predpokladá sa, že výskyt u všeobecnej populácie je 10% a až 83% z postihnutých sú aktívne pracujúci dospelí medzi 25-65 rokov.

Bolesť sa prejavuje predovšetkým ráno pri prvých krokoch alebo po dlhšom nezaťažovaní chodidla. Bolesť sa nachádza na spodej-prednej strane pätovej kosti. Špecifická je prítomnosť stuhnutej achilovej šľachy, problém pritiahnuť špičku, chôdza po špičkách alebo zvýšenie bolesti pri chôdzi po tvrdom povrchu.

V rámci liečby sa využíva predovšetkým kombinácia fyzioterapie s medikamentóznou liečbou. Vo fyzioterapii sa predovšetkým využívajú strečingové cvičenia, uvoľňovanie a posiľňovanie špecifických svalov.(3)
Taktiež sa využívajú nesteroidové protizápalové lieky a v horších prípadoch, kedy konzervatívna liečba nezaberá aj steroidové injekcie.

V prípade, že Vás trápi plantárna fascitída alebo bolesť chodidla a hľadáte pomoc, obráťte sa na nás. V Alpha Fyzio ste viac než vítaní a budeme sa tešiť na spoločný boj s Vašimi bolesťami, pretože MY SME #ŽIVOTBEZBOLESTI.

(1) - Buchanan BK, Kushner D. Plantar fasciitis.Available from:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK431073/(last accessed 22.6.2020).
(2) - Lemont H, Ammirati KM, Usen N. Plantar fasciitis: a degenerative process (fasciosis) without inflammation. J Am Podiatr Med Assoc. 2003;93(3):234–7.
(3) - Rathleff, M.S., Mølgaard, C.M., Fredberg, U., Kaalund, S., Andersen, K.B., Jensen, T.T., Aaskov, S. and Olesen, J.L., 2015. High‐load strength training improves outcome in patients with plantar fasciitis: A randomized controlled trial with 12‐month follow‐up. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 25(3). (level of evidence: 1b).