CERVIKOGENNA BOLESTI HLAVY

Cervikogénna bolesť hlavy
(CGH)

Čo je to CGH?

Cervikogénna bolesť hlavy je bolesť hlavy vznikajúca v atlanto-occipitálnom regióne (medzi lebkou a prvým stavcom, kĺb C0-C1) a regióne hornej krčnej chrbtice - C1-C3. CGH je sekundárny typ bolesti hlavy a pochádza z muskuloskeletálne dysfunkcie v hornej časti krčnej chrbtice.(1)

CGH sa prejavuje prvotnými bolesťami, stuhnutím alebo obmedzením krčnej chrbtice a následnou bolesťou hlavy alebo častí tváre. Taktiež citlivosť na dotyk v oblasti prvých troch krčných stavcov alebo v záhlavý a výskyt triggerpointov na svaloch krku, napr. trapézoch. Typickým prejavom je tiež počiatočná bolesť len na jednej strane hlavy bez pulzovania, s možným vyžarovaním do ramena alebo ruky so zhošením symptómov pri pohybe krku.(2) Cervikogenna bolesť hlavy je jednou z najčastejšie sa vyskytujúcich bolestí hlavy.
Dôležité je uvedomiť si, že bolesť krčnej chrbtice sa prejavuje aj pri rôznych typoch migrény, napr. pri tenznej bolesti hlavy (primárna bolesť hlavy).

Príčinou je zvyčajne kombinácia faktorov, ako napr. oslabenie hlbokých krčných flexorov a stuhnutie povrchovejších krčných svalov, hernia medzistavcovej platničky, zlá motorická kontrola svalov alebo ako dôsledok úrazu (napr. whiplash syndróm).

Cervikogennu bolesť hlavy je možné diagnostikovať s využitím manuálnych vyšetrení v kombinácii s hľadaním typických symptómov pre tento typ bolestí. Dôležitá je včasná diagnostika s rýchlou reakciou a zahájením rehabilitácie. Fyzioterapeuti v Alpha Fyzio vám poskytnú nie len kvalitnú a zodpovednú diagnostiku, ale aj efektívnu a bezpečnú liečbu cervikogénnej bolesti hlavy. Kombináciou manuálnej terapie aplikovanej primárne na hornú časť krčnej chrtbice s cvičeniami pre posilnenie oslabených svalov, uvoľnenie stuhnutých svalov a najmä edukáciou ohľadom bežných činností v priebehu dňa spolu dosiahneme vytúžené výsledky. Pri CGH vo všeobecnosti platí pravidlo, čím skôr začnete rehabilitovať, tým skôr sa s bolesťami a obmedzeniami vysporiadáte.

V prípade, že Vás trápia bolesti hlavy s bolesťami krčnej chrbtice a hľadáte pomoc, obráťte sa na nás. V Alpha Fyzio ste viac než vítaní a budeme sa tešiť na spoločný boj s Vašimi bolesťami, pretože MY SME #ŽIVOTBEZBOLESTI.

(1) - (Sjaastad & Bakketeig, 2008; Sjaastad, Fredriksen, & Pfaffenrath, 1998; Sjaastad, Saunte, Hovdahl, Breivik, & Gronbaek, 1983)
(2) - (Jull, Amiri, Bullock‐Saxton, Darnell, & Lander, 2007; King, Lau, Lees, & Bogduk, 2007; Zito, et al., 2006)