FYZIOterapeut ako prevencia

Fyzioterapeuta nie je dôležité navštíviť iba v prípade bolestí, ale aj v rámci prevencie. Predovšetkým ak máte stereotypnú a namáhavú prácu.

NÁSLEDKY

Neriešenie svojich bolestí v akútnom štádiu so sebou prináša riziko vzniku chronických bolestí. Chronické bolesti sú charakteristické nasledovnými faktormi:

1. bolesť pretrváva viac ako 6 mesiacov

2. bolesť, alebo okolnosti jej vzniku, sa čiastočne zmenili od ich nástupu

3. nešpecificita - tzn. je ťažšie bolesť lokalizovať alebo opísať

4. nepredvídateľnosť - tzn. jednoznačné okolnosti, za ktorých vám bolesti nastupovali v akútnom štádiu, sa menia a nástuo bolestí je menej predvídateľný

5. strach z bolesti alebo úzkozti zo symptómov

Tieto charakteristické znaky chronicity so sebou nesú jedno negatívum (mimo toho ako sú veľmi nepríjemné):

“Chronické bolesti je omnoho ťažšie liečiť, ako tie akútne.”

Chronicita výrazne zťažuje manažment bolesti, pretože klesá relevancia diagnózy v akútnom štádiu (samozrejme to neplatí v každom prípade) a stav začína byť charakterizovaný centrálnymi mechanizmami.

Pri tzv. Centrálne senzitivite (centrálne mechanizmy) jednoducho vaše telo znesie omnoho menej stimulu a omnoho rýchlejšie bude produkovať symptómy (bolesť, tŕpnutie, ťahanie,…). V takom prípade už nie je primárnym problémom vaša diagnóza (napr. hernia platničky L5/S1) ktorá produkuje bolesť, ale už sú to z veľkej časti centrálne procesy v mozgu, ktoré reagujú reflexne/pudovo.

PRÍKLAD:

Mesiace trpíte bolesťami spodného chrbta a neriešite ich (resp. riešite ich zle). Váš mozog je celé mesiace dráždený a nútený produkovať bolesť. Preto zvolí efektívnejšiu, pre mozog bezpečnejšiu, avšak primitévnejšiu cestu a to, že bolesť začne produkovať spontánne. Prečo má čakať na povel zo spodného chrbta, keď je ten povel úplne rovnaký celé mesiace? Predsa si prácu zjednoduší a bude tú bolesť produkovať stále.

Lenže platnička sa medzitým mohla zahojiť, ale mozog je stále v tom, že je potrebné produkovať bolesť pretože už nepotrebuje a nevníma povely zo spodného chrbta. Celé mesiace ste samozrejme v strese a stres len tento stav podporuje a zvyšuje citlivosť nervovej sústavy.

PREVENCIA

1. Pravidelne cvičte

Stačí trochu, ale pravidelne. Nemusíte robiť žiadne špeciálne cvičenia, stačí ak sa budete venovať pohybovej aktivite aspoň 2-3x za týždeň po 30minút.

2. Dodržujte pravidelné zmeny polohy
    Je jedno či ste v práci alebo doma; platí pravidlo “Všetkého veľa škodí”. Pravidelnou zmenou polohy zabezpečujete regeneráciu a distribúciu zaťaženia platničiek, svalov a väzív; prekrvenie svalov, lepšiu cirkuláciu kardiovaskulárneho a lymfatického systému.

3. Pravidelné masáže
    Doprajte si 1-2x mesačne masáž častí tela, ktoré zaťažujete najviac. Vaše telo sa vám odvďačí uvoľnením napätia, bolesti a stresu.
    chcem masáž

4. Konzultujte s fyzioterapeutom
    Pociťujete nástup bolestí, zhoršenie stuhnutia alebo obmedzenie pohybu? Riešte to hneď a rezervujte si konzultáciu s fyzioterapeutom; podstúpte vyšetrenie a aplikujte rady, ktoré sa dozviete.
    chcem konzutáciu s fyzioterapeutom

5. Zvoľte aktívy prístup nad pasívny
    Lieky sú skvelý pomocník, nezabúdajte však, že iba tlmia vaše bolesti ale neriešia ich, pokiaľ nie sú spôsobené ochorením. Poruchy pohybového systému nie sú ochorenie a preto liečba liekmi nezaberá. Skúste aktívny prístup pohybom a edukáciou.

Objavte svoje panvové dno a spoznajte ho lepšie

Fibromyalgia: keď vás bolia všetky svaly