Bežci pozor!

04_24_18_it-band-syndrome-the-top-5-causes-and-solutions_940x37219.jpg

Beh je veľmi populárna aktivita, ktorá pozitívne vplýva na náš organizmus. Mimo zvyšovania telesnej kondície a pozitívneho vplyvu na psychiku človeka (pokiaľ rád behá, v opačnom prípade je to horor, haha) má beh aj svoje “nebezpečné” stránky. Počas behu, ako pri každom športe, je veľmi dôležitá technika behu, dýchania, rozloženia síl, manažment vzdialenosti behu, intenzity a frekvencie tréningu a samozrejme rozcvička/potréningová starostlivosť. Ak by sme hovorili o technike, tak tá dokáže narobiť veľa problémov s našimi kĺbmi a vystavuje nás rôznym zraneniam. V tomto článku by som sa však rád venoval už spomínanej pred/potréningovej starostlivosti, ktorej nedostatok vedie k tzv. bežeckému kolenu.

Bežecké koleno

iliotibialny-trakt-potrapil-uz-nejedneho-bezca-ci-cyklistu-1.jpg

Bežecké koleno je pomerne časté netraumatické zranenie, ktoré športovcom spôsobuje bolesti a pocit stuhnutia v oblasti vonkajšej časti kolena, najmä po dostupnutí na zem. Najčastejšie postihuje bežcov, ale aj futbalistov, basketbalistov a pod.
Prečo však takéto bolesti vznikajú, a čo presne spôsobuje bolesť?
Za bolestivé „bežecké“ koleno je zodpovedný skrátený iliotibiálny trakt. Je to dlhá šľacha na vonkajšej strane stehna, ktorá sa upína pod koleno a jej funkcia je ohýbať a stabilizovať koleno, počas behu je neustále aktívna. Pri nedostatočnej starostlivosti o túto šľachu môže rýchlo nastať jej preťaženie, stuhnutie a skrátenie, čo zapríčiňuje trenie šľachy o kosť v kolennom kĺbe, cca pri 30°ohnutí kolena.

Čo robiť,

ak sa chcete vyhnúť bežeckému kolenu, a čo robiť ak Vás už trápi? Najvhodnejšie je zvoliť celkové uvoľovanie iliotibiálneho traktu, sedacích svalov a násedne posilnenie stabilizátorov kolenného a bedrového kĺbu. To, aké konkrétne postupy, cviky a techniky zvoliť sa dozviete pri návšteve našej prevádzky. Na videu Vám ukážem základný cvik, ako pri takomto probléme postupovať.