Sedenie a Vaša chrbtica

sitting.jpg

Sedenie a Vaša chrbtica

Sedenie je dnes pomerne diskutovaná téma. Počas celého života nám radia:„Keď sedíš, musíš byť vystretý!“, „Nesmieš sa hrbiť!“, „Dôležité je mať 90 stupňov v bedrových a kolenných kĺboch.“ Kedysi boli časy, keď sa na rany dával petrolej a na bolesť hrdla iba med. Presne do tejto kategórie spadajú spomenuté rady k sedeniu. V minulosti som pravidelne navštevoval fyzioterapeutov, kde mi radili rôzne cvičenia na posilnenie alebo uvoľnenie svalov, aké aktivity mám obmedziť a pod. Boli to však správne rady?

Dlhodobý sed v mnohom ovplyvňuje naše telo a jeho časti rôznymi spôsobmi. Či je to chrbtica, kolená alebo bedrový kĺb, jedno majú spoločné-to, že skutočným problémom nie je ako sedíte, ale ako dlho sedíte. Chrbtica je dynamický systém stvorený na pohyb. Obsahuje 33 stavcov navzájom pospájaných kĺbmi, pre ktoré je prirodzené hýbať sa. Pokiaľ Vám tieto kĺby dovolia zhrbiť sa, tak je to prirodzené a ak pociťujete bolesť, je veľmi nepravdepodobné, že je to spôsobom sedenia. Viaceré štúdia dokázali, že na tom, či budete sedieť zhrbení, alebo vystretí nezáleží. Taktiež treba vedieť, že aj sed je ovplyvňovaný, a to našou psychikou. Je dokázané, že pri psychickom vyťažení sa naša poloha držania tela mení a “zaoblujeme sa”, a v prípade pociťovania bolesti to nie je našim zaoblením, ale psychosociálnymi faktormi, ktoré spôsobujú bolesť (ale to je téma do ďalšieho článku). Dlhodobo prevláda tvrdenie, že bolesť chrbta spôsobuje nestabilita core, ktorý treba posilniť. V tomto prípade bolo tiež dokázané, že sú tieto svaly zvyčajne hyperaktívne a tuhé. Ak Vám teda niekto povie, že musíte posilňovať hlboké svaly viac a viac kým chrbát neprestane bolieť, neradí Vám najideálnejšie riešenie, pretože sa ich hyperaktivita podnecuje a ich posilnenie nie je efektívna stratégia v boji s bolesťami chrbta.

Malá rada:

Pociťovanie bolesti chrbtice v ktorejkoľvek jej časti explicitne neznamená, že máte niečo poškodené. Netreba hľadať nijaké špeciálne cvičenia a metódy, najlepším liekom je pohyb. V práci si napríklad viete pomôcť pravidelnými prestávkami, kedy sa postavíte, ponaťahujete, alebo sa kúsok prejdete - malá pauza Vám len prospeje. Avšak určite je v takomto prípade vhodné nechať sa vyšetriť fyzioterapeutom, ktorý zistí, čo je skutočnou príčinou Vašej bolesti.

V prípade, že sa rozhodnete tieto problémy riešiť už dnes a neodkladať ich stále na neskôr, objednajte sa na konzultáciu do AlphaFyzio na tel. čísle +421 917 355 891, na mailovej adrese info@alphafyzio.sk, alebo vyplňte formulár na webovej stránke www.alphafyzio.sk

Milan DudaAlphaFyzio